Jak zaprojektować sklep odzieżowy? Czyli efektywny space plan, aranżacja i wyposażenie sklepu z odzieżą
Fit-out sklepu odzieżowego różni się od aranżacji innych lokali usługowych, jak sklepy przemysłowe lub spożywcze, przede wszystkim tym, że w przypadku lokalu z ubraniami, marka nie zajedzie zbyt daleko bez story tellingu wnętrza. Projekt sklepu odzieżowego musi opowiadać potencjalnemu klientowi ciekawą historię, zawierającą skojarzenia z misją i wizją firmy, co wzbudzi emocje u klienta i wywoła decyzję zakupową wynikającą z utożsamienia się z marką. Kluczem do sukcesu jest stworzenie unikalnego doświadczenia klienta.
- Projektowanie witryny sklepowej
- W temacie „dobra aranżacja witryny w sklepie odzieżowym” istnieje kilka podstawowych zasad:
- Aranżacja witryny sklepu powinna mieć temat
- Aranżacja witryny butiku powinna „żyć”
- Aranżacja wystawy sklepowej powinna być estetyczna
- Aranżacja witryny w sklepie powinna informować
- Projektowanie sklepu odzieżowego (space plan sklepu)
- W temacie „dobra aranżacja sklepu odzieżowego” panuje kilka zasad:
- Aranżację przestrzeni sklepu powinno się wykorzystywać optymalnie, nie maksymalnie...
- Aranżacja każdego sklepu powinna być funkcjonalna
- Sklep odzieżowy wystrój wnętrza
- Sklep odzieżowy zabudowy meblowe i meble ruchome
- Sklep odzieżowy oświetlenie sklepu
Projektowanie witryny sklepowej
Witryna sklepowa ma od 3 do 5 sekund na zwrócenie uwagi klienta. W tak krótkim czasie musi przyciągnąć uwagę i wzbudzić na tyle silne emocje (ciekawości, zdumienia lub radości), aby zachęcić konsumenta do wejścia do wnętrza sklepu. W przeciwnym wypadku wzrok klienta prześlizgnie się dalej, zanim wywołamy w nim pragnienie. Dobra wystawa to taka, która zachęca do wejścia, a jednocześnie jest pewnego rodzaju obietnicą, tego co klient odnajdzie w środku.
W temacie „dobra aranżacja witryny w sklepie odzieżowym” istnieje kilka podstawowych zasad:
Aranżacja witryny sklepu powinna mieć temat
Nie zwróci uwagi (żadnego) klienta wystawa sklepowa, która próbuje trafić do wszystkich naraz. Tworząc aranżację witryny, należy określić grupę docelową, do której (np. w danym tygodniu) chcemy trafić, oczywiście spośród segmentów klientów sklepu. Nie powinno się tym samym mieszać np. ubrań w stylistyce rockowej z odzieżą elegancką – taka witryna albo nie zwróci uwagi żadnej z tych grup fanów danego stylu albo zaciekawi, ale jednocześnie ich zniesmaczy. Warto wybrać jeden określony temat i „rozegrać” go na witrynie w zaskakujący sposób. Do historii powinien zostać dobrany motyw, np. ze sztuki – literatury, filmów, obrazów. Sam story telling powinien być dostosowany do asortymentu oferowanego przez sklep.
Aranżacja witryny butiku powinna „żyć”
Wystawa sklepowa powinna być stale interesująca, a co za tym idzie warto ją często zmieniać – powinna „żyć”. Witryna sklepu z odzieżą powinna prezentować ubrania z najnowszej kolekcji i nawiązywać do sezonu. Warto podążać za trendami…lub je wyprzedzać. Nowatorskie podejście jest tu jak majmilej widziane – dozwolone jest wszystko, co współgra z duchem marki i pozwoli utożsamić się ze sklepem potencjalnemu klientowi.
Aranżacja wystawy sklepowej powinna być estetyczna
Jak każda aranżacja przestrzeni, projekt witryny powinien być przemyślany i estetyczny. Nie można pozwolić na przeładowanie wystawy produktami – powinny one znajdować się w odleglości zapewniającej dobrą ekspozycję. Przy przeładowaniu witryny oko konsumenta nie zdąży „zawiesić” się na żadnym z produktów. Warto zostawić również przestrzeń, przez którą widać wnętrze sklepu i zadbać o spójną gamę kolorystyczną – produkty w jednej tonacji kolorystycznej łatwiej przyciągają uwagę. Przeciwnie – zbyt wiele barw rozprasza uwagę potencjalnych klientów. Całość musi wyglądać schludnie i czysto.
Aranżacja witryny w sklepie powinna informować
W przypadku sklepów odzieżowych, na witrynie warto umieścić cenówki przy manekinach dla poszczególnych produktów stylizacji. Rekomendowane jest również prezentowanie produktów komplementarnych. Informacje o promocjach lub materiały reklamowe na temat marki są mile widziane, ale wymagają odpowiedniego rozmieszczenia i estetyki, ponownie bez przeładowania.
Świetnym przykładem, jak pozytywnie może działać na decyzje zakupowe klientów efekt zaskoczenia jest londyńska witryna marki Nike, który wprowadził manekiny w rozmiarze Plus Size, wzbudzając tym entuzjazm klientów.
Projektowanie sklepu odzieżowego (space plan sklepu)
Po wejściu potencjalnego klienta do sklepu, zachęconego odpowiednią wystawą, marka lokalu ma od 5 do 15 sekund na zrobienie pozytywnego wrażenia na kliencie. W tym czasie z reguły zapada decyzja, o tym, czy sklep i jego atmosfera przypadły klientowi do gustu.
W temacie „dobra aranżacja sklepu odzieżowego” panuje kilka zasad:
Aranżację przestrzeni sklepu powinno się wykorzystywać optymalnie, nie maksymalnie...
Projektując wnętrze sklepu odzieżowego, należy być świadomym przestrzeni, jaką dysponujemy. Warto przeanalizować, co w wystroju najbardziej opłaca się wyeksponować, np. slogan reklamowy lub logo marki na ścianie, regały z przecenami, stylizacje przedstawione na manekinach, a co pozostawić w tle. Dzięki temu, zmaksymalizujemy efekt sprzedażowy i pozytywne wrażenia klienta, ale również unikniemy poczucia chaosu i przeładowania.
Aranżacja każdego sklepu powinna być funkcjonalna
Zagospodarowanie powierzchni sklepu (placing) jest odpowiednim rozmieszczeniem masy towarowej. Nie ma uniwersalnego rozwiązania, ale przy planowaniu rozmieszczenia sklepu należy wziąć pod uwagę kilka aspektów:
-
Co wpływa na projekt aranżacji lokalu komercyjnego?
Do podstawowych determinantów zagospodarowania powierzchni sprzedażowej należą: powierzchnia całkowita punktu sprzedaży, natężenie ruchu nabywców, standard i zakres usług świadczonych klientom, zakres funkcji przygotowawczych i produkcyjnych realizowanych przez sklep, sposób rozmieszczenia powierzchni sprzedażowej, pomocniczej, a także proporcje pomieszczeń, stosowane metody obsługi, cele strategii marketingowej, w tym poziom i struktura obrotów oraz cele wizerunkowe sklepu, metoda sterowania ruchem nabywców.
-
Jakie jest główny cel każdej aranżacji lokalu komercyjnego?
Głównym zadaniem aranżacji lokalu komercyjnego jest wciągnięcie klienta w głąb sklepu. W związku z tym towary kupowane impulsywnie powinny być przeplatane z produktami – magnesami. Obok siebie powinno się eksponować towary z tej samej grupy produktowej lub komplementarne. Idealnym miejscem na małe i drogie produkty są strefy przy kasach, w sklepie odzieżowym przykładowo apaszki, paski, portfele, biżuteria lub perfumy. Nie tylko działa tu efekt zakupów impulsywnych, ale to rozwiązanie również minimalizuje kradzieże.
-
Plan sklepu a ppoporcje strefy wejścia a powierzchnia przeznaczona na ekspozycję
Aranżacje lokalu usługowego wymagają właściwego rozkładu. Stanowiska obsługi powinny być ustawiane frontem do gościa, co daje bardziej przyjazny odbiór, wzbudza zaufanie i skojarzenie „otwartości” na klienta. Przemyślanego projektu wymagają: ścieżka klienta i ekspozycje produktów, z uwzględnieniem zasad Visual Merchandisingu.
-
-
Strefa wejścia
-
Najważniejszą strefą w sklepie jest strefa wejścia, która wciąga – lub nie – klienta w głąb sklepu. Powinna być ona bardzo dobrze przemyślana i bez względu na rodzaj ekspozycji i produktów w niej eksponowanych, nie może w żaden sposób przytłaczać potencjalnego klienta. Strefa wejścia w mało i średnio powierzchniowych sklepach nie przekracza 50 metrów.
-
- Strefa rozmrożenia
Strefa rozmrożenia to miejsce po obu stronach od wejścia. Klient wchodząc do Twojego butiku w ogóle nie zwróci na nie uwagi. Wynika to z tego, iż wchodząc do sklepu z odzieżą damską, klient niejako rozpędza się i potrzebuje chwili, aby rozpatrzeć się we wnętrzu. Aby maksymalnie skrócić strefę rozmrożenia, warto zastosować „przeszkody”, takie jak stół ekspozycyjny z nową, atrakcyjną kolekcją, który stoi na samym wejściu do butiku.
-
-
Przestrzeń ekspozycyjna
-
Trudną decyzją jest to, jak dużą powierzchnię powinna zajmować sama ekspozycja. Należy pamiętać tym, iż właściwe, logiczne oraz atrakcyjne rozmieszczenie masy towarowej zachęca klienta do zakupów oraz tworzy atmosferę, która sprzyja łączeniu przyjemności z robieniem zakupów. Nie może być mowy o poczuciu „ścisku” lub bałaganu. Tym samym wielkość powierzchni ekspozycyjnej zależy w dużej mierze od przewidzianego zaplecza, które posłuży jako magazyn dla towarów, których nie ma możliwości w sposób atrakcyjny przedstawić na ekspozycji oraz jako zaplecze socjalne personelu.
-
-
Przymierzalnie
-
Sporą powierzchnię w sklepie z odzieżą zajmują również przymierzalnie. Przemierzalnie sklepowe zwiększają prawdopodobieństwo zakupu, dlatego warto uwzględniać je w space plan lokalu komercyjnego jako integralny element wyposażenia, który współdecyduje o poziomie sprzedaży.
-
-
Kącik dla dzieci
-
Kids corner, czyli kącik dla najmłodszych – zaskakująco to właśnie ten element często decyduje o przewadze konkurencyjnej sklepu oraz jest realnym potwierdzeniem przyjaznego wizerunku sklepu. Kącik dla dzieci to także pro-sprzedażowy element wyposażenia sklepu.
-
-
Lada sklepowa
-
Lada sklepowa jest istotnym elementem zagospodarowania powierzchni sklepu, która odgrywa kluczową rolę w finalizacji transakcji i budowie relacji marki z klientem. Dobrze zaprojektowana, nietuzinkowa lada stanowi również elementy ściągający do sklepu.
-
Dobrze zaprojektowana ścieżka klienta sklepu odzieżowego
Floor plan czyli space plan sklepu powinien być kompatybilny z naturalnym zachowaniem klientów. Dzięki temu klienci poruszają się po sklepie intuicyjnie i wygodnie.
Szerokości alei głównej jest w porównaniu do innych alei największa. W sklepach mało powierzchniowych nie przekracza 2 metrów, a średniopowierzchniowych – 4 m. Szerokość alei prostopadłych do głównych jest mniejsza niż szerokość alei głównej. Aleja główna, jak sama nazwa wskazuje jest najważniejszą aleją w sklepie i ma za zadanie doprowadzić klientów do pozostałych alei.
Jeśli zadbamy dodatkowo o właściwe wyposażenie sklepu, czyli regały i meble sklepowe, to, przy założeniu, że całość będzie spójna z marką, mamy dużą szansę powodzenia w sprzedaży.
Sklep odzieżowy wystrój wnętrza
Jeśli udało Ci się wciągnąć Twojego klienta poza strefę zamrożenia, teraz o powodzeniu w dużej mierze zdecyduje wyposażenie i wykończenie wnętrza. Półki, wieszaki czy stoły ekspozycyjne i charakter sklepu mają bezpośredni wpływ na prezentację produktów, więc warto dobrze przemyśleć ich ustawienie oraz wygląd.
Sklep odzieżowy zabudowy meblowe i meble ruchome
Elementy przydatne do przygotowania dobrej aranżacji butiku z odzieżą to: ciekawe manekiny sklepowe, funkcjonalne wieszaki sklepowe na ubrania, regały i stojaki na odzież, stoły ekspozycyjne, pufy i siedziska, ruchome meble sklepowe, ekspozytory na dodatki i biżuterię, lustra i akcesoria, etykiety cenowe i elementy do ich montażu.
Całe wyposażenie butiku powinna łączyć jednolita stylistyka oraz jakość: od lady, przez regały i stanowiska ekspozycyjna, aż po wyposażenie przymierzalni. Stan mebli sklepowowych należy regularnie kontrolować.
Jeśli projektowany jest mały sklep z odzieżą, warto postawić na ruchome wieszaki, które dadzą większą swobodę manewru i zmian. Dla uatrakcyjnienia wieszaków można zastosować panele ścienne, do których dowolnie można dowolnie montować wieszaki.
Zgodnie z zasadami merchandisingu najczęściej oglądamy i wybieramy produkty, które mamy na wyciągnięcie ręki. Tym samym najważniejsze produktu należy umieszczać na wysokości wzroku klienta.
Sklep odzieżowy oświetlenie sklepu
Właściwe światło w sklepie pomoże wyeksponować wybrane elementy i przyciągnie uwagę do tzw. gorących miejsc (hot spots). Światło pełni również istotną rolę w przymierzalniach – powinno podkreślać atuty potencjalnego zakupu, a nie ewentualne mankamenty urody. Oświetlenie sklepu wspomaga branding, kreowania wizerunku oraz przede wszystkim bezpośrednio wpływa na stymulowanie decyzji zakupowych.
Wyróżniamy 3 rodzaje oświetlenia w sklepie:
-
oświetlenie ogólne
Spełnia funkcję tła oraz odpowiada za odpowiednie natężenie oświetlenia, zwłaszcza w strefach komunikacji oraz kas. Nie powinno jednak być zbyt ciemne w żadnym z miejsc, aby klient mógł komfortowo obejrzeć odzież.
-
oświetlenie akcentujące
Oświetlenie promocyjne lub produktowe. Jego zadaniem jest indywidualizowanie produktów i podkreślanie ich walorów;
-
oświetlenie dekoracyjne
Pobudza zainteresowania klienta. Przykładem oświetlenia dekoracyjnego jest oświetlenie hot spotów, produktów specjalnych, czy ekspozycji.
Merchandising występuje w każdym ze sklepów, bez względu na ich wielkość, lokalizację czy rodzaj. Składa się na niego wiele elementów, które dopracowane przez specjalistów aranżacji lokali komercyjnych wpływają na zadowolenie klientów i obroty sklepu.
Wnętrze lokalu wyznacza standard miejsca oraz pozwala kreować samopoczucie gości i wpływać na ich lojalność.